Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2020

Περί σιδηροδρομικών δικτύων στην Κρήτη

Με αφορμή τη θεμελίωση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδος, τη συζήτηση περί αναγκαιότητας ή μη δημιουργίας σιδηροδρόμου στην Κρήτη, αλλά και τη γενικότερη πράσινη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην οποία το τραίνο έχει το δικό του ρόλο ως το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, η ομάδα μας έκανε παρέμβαση μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Στην Κρήτη, πέρα από τα πολυάριθμα μικροδίκτυα Decauville λειτούργησε και ένα μικρό σιδηροδρομικό δίκτυο μετρικού εύρους, το οποίο σε συνδυασμό με μία κριτική αποτίμηση των σχεδίων ανάπτυξης σιδηροδρόμων στο νησί κατά τα πρώτα χρόνια του 20ου αιώνα κυρίως,  μπορεί να μας δώσει κάποια χρήσιμα insights που μπορούν να έχουν τη θέση του σε μία διαδικασία λήψης αποφάσεων για τη βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών στη Μεγαλόνησο:

Infographic με βασικά δεδομένα του Βιομηχανικού Σιδηροδρόμου Ηρακλείου. Ιστορική έρευνα, φωτογραφία, δημιουργία: Ευάγγελος Χαριτόπουλος / CretanLandscape
Infographic για τον Βιομηχανικό Σιδηρόδρομο Ηρακλείου



"Το πιο #iconic τμήμα του βιομηχανικού σιδηροδρομικού δικτύου του Ηρακλείου, η στροφή στο παλιό λιμενικό περίπτερο, στο Μπεντενάκι. Ουσιαστικά αυτό μόνο το τμήμα έχει διατηρηθεί εμφανές μέσω της ανάπλασης του παραθαλάσσιου μετώπου και πιθανώς όσοι έχετε προσέξει τις σιδηροτροχιές θα έχετε αναρωτηθεί και τον λόγο ύπαρξής τους.
👉🏻 Ορισμένα βασικά δεδομένα μπορείτε να τα πληροφορηθείτε από το infographic που ανεβάσαμε ως story λίγες ώρες πριν.

Αρκετά συγκινητικά αναφέρεται σε επίσημη γραπτή πηγή της εποχής ότι ο Βιομηχανικός Σιδηρόδρομος Ηρακλείου επελέγη να είναι μετρικού εύρους, όπως οι σιδηρόδρομοι Πελοποννήσου, για να είναι συμβατός με το μελλοντικό σιδηροδρομικό δίκτυο στην Κρήτη. •
Σε διεθνές επίπεδο, πια αποτελεί πολιτική επιλογή η προστασία του περιβάλλοντος και κυρίως η μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ σε τοπικό επίπεδο η θεμελίωση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι έδωσε αφορμή για συζητήσεις περί της χρησιμότητας ή μη σιδηροδρόμων στο νησί.

Σχεδόν έναν αιώνα μετά, πιστεύετε ότι θα μπορούσε να αποκτήσει η Κρήτη τραίνο?
Εμείς, με βάση την παραδοχή ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί το πιο οικολογικό μεταφορικό μέσο και τα δεδομένα της διεπιστημονικής μας έρευνας στις αρχειακές πηγές, θεωρούμε ότι ένας προαστιακός σιδηρόδρομος μέχρι το νέο αεροδρόμιο, μερικού εύρους για οικονομία κατασκευής, θα ήταν βιώσιμος και οπωσδήποτε χρήσιμος.
#Greece #Crete #Heraklion
#cretanlandscape

#cretanlandscape_raise_awareness
#cretanlandscape_research
#cretanlandscape_outreach
#cretanlandscape_applied_history
#applied_history
#HeraklionIndustrialRailway"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου